4 tipy, jak se vyhnout odkládání věcí na později

Když se řekne odkládání věcí na později nebo prokrastinace většina z nás ví, o čem je řeč. Díky masivnímu množství možností a nedostatku skutečné vnitřní motivace, vzniká nejenom naše nerozhodnost, ale i samotná prokrastinace.




Konkrétní metody, jak odstranit prokrasinaci, najdete v audioknize Konec prokrastinace. Audiokniha je nepřímým pokračováním tohoto článku. V článku popisuji spíše, co je nutné udělat před tím, než vůbec začneme bojovat s odkládáním věcí na později. Kdežto v audioknize najdete jasné a konkrétní nástroje, které vám pomohou dlouhodobě přestat odkládat věci na později.

Poslání tohoto článku je jít do jádra problému a nesnažit se jen začít dělat více úkolů za méně času. My chceme přeci najít ty správné úkoly. Nechcete přeci celý život dělat úkoly, které vám nedávají vnitřní smysl.

Nejde jen o odstranění odkládání věcí na později, ale také…

„Jestliže nepracujete na svých snech, pracujete na snech někoho jiného.“

Jde především o to, dělat to, co nás vnitřně baví a dává nám smysl. Veškeré argumenty proti tomuto, jsou spíše výmluvy. Nic nemůže omluvit mentální lenost, když děláme dlouhodobě věci, které nás nebaví, a ani v nich nevidíme smysl.

Jako lidé máme tendenci stihnout všechno. Tady bakalářka, tady brigáda, tady cestování do zahraničí, tady koníčky, tady vlastní podnikání,… a mohl bych pokračovat do nekonečna.

Naším cílem je nyní určit, co je pro nás důležité. Chceme se naučit neplnit úkoly pro samotné úkoly, ale proto že nás posunují blíže k našim snům. V opačném případě jsou veškeré uvedené jen krátkodobých řešením.

Hledáme nadšení aneb tvoříme osobní vizi

Tato fáze je nejtěžší a většina lidí ji dokonce ani nikdy v životě neudělá. To jednoduše proto, že je to těžké a chce to mnoho času.

Ve finále vám může objevování osobní vize zabrat třeba několik let. Ale díky tomuto prvnímu kroku, kdy započnete tvorbu vize se již teď odlišujete od davu.

Co teď hledáme, je vnitřní motivace. Klíč pro trvalou vnitřní motivaci, tudíž i první krok k poražení prokrastinace, jsou následující body:

1) Vytvořte si svou osobní vizi

Osobní vize je to vidina či představa vaší lepší budoucnosti. Velmi klíčové pro budoucí úspěch je, aby vás vize naplňovala nadšením. Musíte se těšit, aby to mělo smysl. Tady si lhát nemůžete. Tady se objeví, co doopravdy chcete. Možná vás to překvapí, jak vaše vize odlišuje od normálu. Třeba to bude provozování vlastní stáje pro koně, cestování pro světě nebo surfovat v Karibiku. Ať už je vaše vize více či méně mimo „normál“, musí vycházet z vás. Ale upozorňuji, že to není hned.

Poté, co vytvoříte první verzi, konejte a dělejte maximum. Po měsících si uvědomíte, že se změnili priority a vizi přepíšete atd. Jakmile vyzkoušíte mnoho činností a zažijete nějaké úspěchy a neúspěchy, teprve tehdy třeba vytvoříte vizi, která vás bude skutečně motivovat.

2) Najděte si svou „noční můru“

Nalezení své noční můry je skvělý motivátor, jak se hnout z místa, kde jste, tam, kde chcete být. Především vyřešíte problém odkládání věcí na později. Je to záložní podpora vaší osobní vize. Je to něco, co vás bude kopat do zadku, když polevíte pracovat na osobní vizi.

Noční můra musí být něco, co vás bude děsit. Noční můra je něco v současnosti nebo možné budoucnosti, co je nevyhnutelné, pokud nepodniknete kroky k naplňování vaší osobní vize. Nejlépe, když danou činnost ze srdce nenávidíte. Je to totiž dobrý krok k pozitivní změně.

Pojďme si to raději ukázat na konkrétním příkladu. Jste třeba člověk usilující o finanční svobodu. Vaší noční můrou může být práce od 9 do 5. Každé ráno, když vstáváte do práce, vzpomenete si na svou noční můru. Je to totiž nevyhnutelné, protože je to součást vaší nynější reality. To vás donutí pracovat na vizi a přemýšlet nad vaší vizí každý jeden den.

Osobní vize vám ukazuje, kam jít, a noční můra vám nedovolí zastavit.

3) Vytvořte si smysluplné návyky vedoucí k uskutečňování vaší osobní vize

Návyky jsou to, co vás dovede do cíle, nikoli motivace. V audioknize Konec prokrastinace odhaluje Petr Ludwig nástroj, který vám pomůže vaše návyky dodržovat. Tento nástroj se jmenuje Buzer-lístek.. Můžete také použít aplikaci Habitbull, Návykovač nebo Buzer-lístek.

Zamyslete se však nad významem každého návyku. Absolutně kašlete na návyky, které mají vaši známí nebo nějací guru osobního rozvoje. Musí být v přímém souladu s vaší osobní vizí.

Uveďme si příklad smysluplného návyku. Jste člověk usilující o úspěch v podnikání. Jedním z návyků může být třeba ranní četba knih o podnikání.

Nikdo vás nezná jako natolik, aby vám řekl, jaký návyk je ten pravý. Určení návyků je vaše práce.


Motivace je na počátku, návyky jsou to, co vás dostane do cíle.
Pro více citátů sledujte náš instagram 🙂

4) Tvrdě pracujte a přemýšlejte

Dalším a nikdy nekončícím krokem, je tvrdá práce a zhodnocování, zda-li jdeme správnou cestou.

„Vize bez akce je sněním, akce bez vize je noční můrou.“

Jak si tak hezky žijete a makáte na svých snech, je důležité se čas od času zastavit a revizovat, zda-li máte stále stejný názor na obraz vaší osobní vize. Osobní vize nejčastěji nejvíce zformuje v průběhu akce, tedy v průběhu práce na vaší osobní vizi.

Co dělat teď?

V prvé řadě si udělejte čas pro sebe a udělejte všechny body v tomto článku. A v druhé řadě doporučujeme poslechnout audioknihu Konec Prokrastinace, kde najdete konkrétní metody, jak bojovat s prokrastinací.

Těšíme se na vaše komentáře 🙂

Přátelské upozornění: Článek obsahuje affil odkazy, tzn. pokud si něco na naše doporučení koupíte, my dostaneme provizi.

Daniel Hanuš

Daniel Hanuš

Autor projektu at Inspirovač.cz
Jsem rozvášněný do rozvíjení smysluplných projektů. Jsem zapálený do parkouru, tvořím Inspirovač.cz a miluji cestování.
Daniel Hanuš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *